2015 nyarán nyitotta meg kapuit Japánban, Nagaszaki városában az első robot személyzetet alkalmazó szálloda.
A recepción egy élethű robotlány mellett egy bizarr, sportos csokornyakkendőt és londiner kalapot viselő Velociraptor fogadja a látogatót és ad némi eligazítást a bejelentkezésről.
A Henn-na nevű szálloda a Huis Ten Bosch vidámparkban található, amely egyfajta „holland Disneyland”-re emlékeztet kertjeivel, szélmalmaival és teázóival.
A hotel (http://www.telegraph.co.uk)
képek: visit-nagasaki.com
Bár a robotok általi üzemeltetés még csak kísérleti fázisban van, a szálloda tulajdonosa, Hideo Szavada úgy nyilatkozott, hogy tervei szerint ez lesz a "leghatékonyabb szálloda a világon" azáltal, hogy a munkaerő 90% -át robotok adják majd.
A szálloda több más robotot is felvonultat: egy hatalmas mechanikus kar továbbítja a poggyászokat, egy kb. 30 cm magas robot (fent) magyarázza el a reggeli időpontját, a park látványosságait és a taxi rendelés menetét. A szobákban egy Chu-ri-chan nevű program kapcsolja a villanyt, mondja el igény szerint az időjárás-előrejelzést és ad telefonos ébresztést.
http://www.telegraph.co.uk
A Henn-na szálloda legolcsóbb szobái 36 font/éjszaka (kb. 15.000 Ft) körül kezdődnek, forgalmas időszakokban azonban árverésre bocsátják a szobákat, és a legmagasabb ajánlatot tevők nyerhetnek elszállásolást a hotelben. (Egy superior kétágyas szoba áprilisban 125 fontba (kb. 52.000 Ft-ba) került.)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tokió, Japán fővárosa ad majd otthont 2020-ban az olimpiai játékoknak. Ennek apropóján 2016. márciusától Fujisawa-ban, egy Tokió közeli nagy tengerparti városban végeznek majd Robot Taxi kísérleteket. A taxik körülbelül 50 lakót szállítanak majd a város főútjain otthonaikból a kb. 3 km-re fekvő szupermarketekbe, hogy elvégezzék szokásos bevásárlásukat.
Ha a Fujisawa-i kísérletek sikerrel járnak, az olimpia szervezői ezekkel a Robot Taxikkal kívánják a sportesemények helyszíneire szállítani a résztvevőket. A japán fejlesztők hisznek az GPS, radar és „sztereó” látású kamerák kombinációját használó járművek sikerességében, azonban a kísérletek alatt biztonsági okokból kísérőkkel utaznak majd a Fujisawa-i lakosok, ha mégis emberi beavatkozásra lenne szükség.
A közzétett nyilatkozatok szerint Fujisawa vezetőségének az a célja, hogy lakóhelyük legyen Japán első fenntartható "okos városa", ahol vezető nélküli járművek közlekednek majd az utakon.
A kísérleteket az is indokolja, hogy Japán a leggyorsabban öregedő társadalmak egyike, az idős vezetők által okozott balesetek száma pedig jelentősen nőtt az utóbbi években. A 75 éves vagy annál idősebb vezetők száma 2013-ban 4,25 millió volt, és három éven belül ez a szám várhatóan meghaladja majd az 5 milliót!
A japán rendőrség szorgalmazza a 74 évnél idősebb vezetők rendszeres egészségügyi felülvizsgálatának szigorítását, mivel statisztikájuk szerint 2013-ban 458 halálos közúti baleset okozója volt 75 éves vagy annál idősebb vezető, ami az egy évtizeddel korábbi adatokhoz képest 20%-os növekedést mutat!
A Robot Taxik bevezetése várhatóan fokozza majd a vezető nélküli járművek közötti globális versenyt, melynek résztvevője többek között a Google, a Ford és a BMW.
A brit kísérletekről videó itt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De nem csak a közúti forgalom állítja kihívások elé az egyre inkább elöregedő japán lakosságot. Az időskori gondozás legújabb fejlesztése a RIKEN-SRK Collaboration Center ötlete, a Robear névre keresztelt, medvére emlékeztető beteggondozó. A robot az idős gondozottak mozgatásában nyújt segítséget, pl. átemeli őket a kerekesszékbe, támaszul szolgál rövid sétáikhoz stb.
Toshiharu Mukai, a projekt vezetője így nyilatkozott: "Nagyon reméljük, hogy ez a robot úttörő szerepet játszik majd a betegápolásban, tehermentesíti a gondozókat a folytonos emelgetéstől. Célunk, hogy folytassuk a kutatást, és egyre praktikusabb, ugyanakkor nagy teherbírású robotokat fejlesszünk, melyek erőteljes, mégis gyengéd gondozást nyújtanak majd az időseknek."
Robear egyelőre kutatási fázisban van, a fejlesztők további célja 140 kg-os súlyának csökkentése, valamint biztonságának növelése azáltal, hogy az egyéb darukhoz és emelő szerkezetekhez hasonlóan emeléskor lábai oldalra kinyúljanak, minimalizálva ezzel a felborulás kockázatát.
Utolsó kommentek